Archive

Archive for august, 2001

Aktuaalset Iisraelist – rahvusvaheline uudistetoimetus NAI

august 1st, 2001
Comments Off

Shalom 3/2001

Ludwig Schneider

Tõlkija: Lea Lääts

Sharoni uus liin

Poliitilistel vaatlejatel oli kombeks öelda, et Sharoni valimine oleks võimatus; ent intifada, rahuprotsessi ebaõnnestumine, Arafati petlikkus ja isikliku turvalisuse kadumine lõid viljaka pinnase mehele, kelle tugev imago hakkas tunduma olukorrale paslikuna. Sharon indifadast: "Vaenlane tuleb tasakaalust välja lüüa, andes talle iga päev uusi probleeme. Ta peaks end kaitsma, selle asemel, et ründab meid. Ma ei räägi teooriast – olen seda varemgi teinud." Sharon tegi kohe selgeks, et ta mängiks teiste reeglitega kui eelmine valitsus. "Minu valitsus asub tugevdama Jeruusalemma, Iisraeli igavest pealinna," ütles ta oma võidukõnes. Järgmisel päeval läks ta Läänemüürile ja ütles pühadele kividele toetudes: "Olen külas Jeruusalemmas, juudi rahva pealinnas viimased 3000 a. Iisraeli ühendatud ja jagamatus pealinnas, mille keskus on Templimägi." See rahvuslik-sionistlik sõnum erineb märgatavalt Baraki postsionistlikust mõtlemisest.

Araabia ajalehtede raev

Araabia ajakirjanduse reaksioon Sharoni võidule oli oodatud. Egiptuse ajaleht "Al Ahram" küsis: "Mida teevad Ameerika ja Euroopa Iisraeli agressiivse, rassistliku valitsusega, kui Sharon hakkab täide viima kavatsetud veresaunu?
Mida araablased teevad, kui nende unistused õiglasest rahust jooksevad tühja ja Sharon laseb oma sõjavägesid marssida al Aksa mosheesse, blokeerib Palestiina külad ja linnad ning põletab majad ja ärid, et peatada infadat? Mida Arafat ja Palestiina valitsus teevad, kui neil ei õnnestu keelitada teda jätkama läbirääkimisi sealt, kuhu need jäid?"…. Iisraellased ei näi rahuks valmis olevat. Ehud Barak, kes valiti kaks aastat tagasi, kuna ta lubas teha rahu Iisraeli naabritega, mitte ainult ei söönud oma lubadusi, vaid jättis enese seljataha ka verised jäljed. Ta andis Iisraeli okupatsiooniarmeele käsu palestiinlaste teine rahvaülestõus maha suruda suurima võimaliku toorusega.
Teisalt paneb ainuüksi Ariel Sharoni nime mainimine enamiku araablastest kahtlema selles, et rahu võiks saavutada lähiaegadel. Egiptuses, Liibanonis, Jordaanias ja Palestiinas tähendab see nimi vaid sõdu ja massimõrvu. Paljudes araabia ajalehtedes eelneb sellsele alati nimetus "Sabra ja Shatilla" tapja.
Süüria ametlik ajaleht Tishrin kirjutas: "Ma ei pea langema lootusetusesse, kuna Iisraeli uus valitseja on sõjakurjategija, kelle tegusid teab kogu maailm. Peame võtma kasutusele plaani okupeeritud alade tagasisaamiseks ning kindlustama oma rahva julgeolekut ja väärikust." Valitseva partei Al Baath ajaleht kirjutas: "Verise terroristi ja sõjakurjategija Sharoni tõusmine peaministriks on sionismiühiskonna selge sõjakuulutus araablastele. Valides Sharoni valisid iisraellased kriisi teravnemise, terrorismi ja agressiooni. Iisrael on andnud kogu maailma, mitte vaid Lähis-Ida rahuvõtmed sõjahullule kindralile, kellel on sundmõte müüdist, et Iisraeli piibellikud alad ulatuvad Niilusest Eufratini."

Sõda on rutiin

Iisraellased on kohanenud rahvaülestõusuga kaasneva igapäevase vägivallaga. Raadio hommikuste uudiste lugejad loetlevad eelmise öö tavapäraseid poolt tosinat relvastatud kokkupõrget Iisraeli vägede ja palestiina miilitsate vahel ning jätkavad teiste uudistega. Ent olukord jätkub süngena. Üle 60 iisraellase on saanud surma ja sajad vigastada. Nädalaleht "Jeruusalemm" teatas esileheküljel artiklis "Sõda on rutiin": "Iga 60 tunni järel tapetakse mõni iisraellane. Oleme harjunud selle surmarütmiga."

Bar mitzvah argipäevale

Ashkenaside ülemrabi Israel Meir Lau on avaldanud määruse, mille järgi bar mitzvat ei peaks pidama sabatipäeval. Rabi meelest sobivad paremini esmaspäev või teisipäev, mil loetakse ka Toorat. Esiteks võib noor mees nendel päevadel erinevalt sabatist panna endale tefillinit (palverihmad), mis julgustab teda kasutama neid ka edaspidi. Teiseks võivad jumalakartlikud sugulased ja sõbrad, kes ei reisi sabatil, osa võtta argipäeval peetavast tseremooniast ja võtta fotosid ning videopilte. Toora lugemine bar mitzvas on tähtis verstapost 13-aastase juudi poisi elus.

Sõjaväekohuslase pöördumine

Kaitsejõud on loonud juutlusesse pöördumise programmi mittejuudi sõdurite üha kasvava hulga tõttu. Armee poolt sponsoreeritud kursus sarnaneb rabinaadi poolt tsiviilkodanikele pakutavaga ja sisaldab tutvumist juudi seaduse ja sionismiga. Pöördunute lõpueksami võtab vastu sõjaväerabinaat.

Abi Indiale

Iisrael saatis 150 arstist, põetajast ja sanitarist koosneva rühma Gujaratti Indiasse, kus üle 17 000 inimese suri maavärina tagajärjel. Välilaatsaretis on kirurgiaosakond, laboratoorium ja esmaabipunkt. Seal saab ravi 100 patsienti. Iisrael on saavutanud kuulsust katastroofiabi organiseerijana muuseas seoses Ühendriikide Nairobi saatkonna õhkimisega ja Türgi maavärinaga.

Piima, mee ja juustu maa

Iisraellased armastavad meieritooteid, mille valik on lai, kui mitte odav. Eriti kallid on nii kodu- kui ka välismaised juustusordid. Värske piima liitrihind on keskmiselt 7 mk, ent kohe, kui sekkest tehakse pehmet valget gevina levanah – juustu, hind neljakordistub. Tavaline maajuust on veidi kallim, 32 mk/kg.
Järgmine hinnaskaalal on pehme kollane kodumaine Gilboa juust, mille kilohind algab 63 margast. Makstes kaks korda enam, võib nautida kodumaist parmesani juustu. Iisraellaste lemmik kitsejuust maksab u. 110 mk/kg. Ehkki välismaalt toodud tippklassijuustud on veelgi kallimad kui Iisraelis toodetud sordid, on need leidnud püsiva koha kohalikel poelettidel. Näiteks Euroopas väga soositud camembert maksab 200 mk/kg.

Tänu sulle, HITLER!

Egiptuse valitsuse poolt kontrollitav ajaleht "Al-Akhbar" tõi ära araablasest ajakirjaniku Ahmad Ragab´i järgmise kommentaari: "Tänu sulle Hitler, Palestiinlased õnnistavad su mälestust, et sa asusid kätte maksma nendele juudi kurjategijatele juba nii varases staadiumis. Meil on sulle ainult üks asi ette heita – see kättemaks ei olnud täielik."

Kuninglik visiit

Monaco prints Albert ja printsess Caroline külastasid Iisraeli hoolimata nende isa (prints Ranier III) keelust, kes arvas, et sõit ei ole ohutu. Neid kutsus oma 50. sünnipäevale Iisraeli suurmaaomanik Ronni Furrer, rahvusvaheliselt tuntud prominentne kunstiärimees. Prints ja printsess külastasid Surnumerd ja Vahemere rannikut, kus meie fotograafil Daniel Cohenil oli kokkupõrge nende ihukaitsjatega.

Virtuaalkool haigetele lastele

Iisraeli presidendi Moshe Katzavi resitentsis sisustati virtuaalklass lastele, kes haiguse tõttu ei saa koolis käia. Programmi initsiaatoriks oli mittetulunduslik organisatsioon Tlalim, kes tegeleb haigetele lastele hariduse tagamisega, ja programm sai nimeks "E-Tlalim". Klassi saavad kasutada igas vanuses Iisraeli lapsed, hoolimata religioossest ja etnilisest päritolust, kes on sunnitud rohkem kui kolm nädalat koolist puuduma.

Virtuaalkoolis, mis võimaldab tasuta õppimist 16 aines, on alustanud õppimist viiskümmend last. Projekt on juba pälvinud Euroopa Liidu tähelepanu, kes tahab seda eeskujuks võtta. Tlalim abistab erinevate programmidega 700 last kogu maal.

Verejanu

Islami terrorirühmituse Hamas´ sõjaline tiib on lubanud suurt verevalamist Iisraelis. "Iisraeli valitsus peaks avama haiglate uksed, sest me tõotasime Allahile, et viime surma igasse Iisraeli kodusse igas linnas ja asulas. Me põletame juutide südamed ja näod ja kisume välja nende silmad. See on alles püha sõja algus. Me toetame igaühte, kes tahab võidelda juudi rahvuse vastu kuni Jeruusalemm on vabastatud juutide käest."

admin Lühisõnumid

Iraagi Juutide jälgedes

august 1st, 2001

Sharon Kanon (WZPS)

Tõlkija: Lea Lääts

Üle 120 000 Iraagi juudi läks Iisraeli 1950-52 a. operatsioonides Esra ja Nehemia. Vanima Liasporakogukonna naasmine tõi endaga kaasa kahe aastatuhande jooksul välja kujunenud traditsioonid. Iraak, endine Babüloonia, oli kord maailma suurima juudikogukonna kodu, millel oli arenenud kasvatus-, religioossete- ja kultuuriinstitutsioonide võrgustik. Parim viis kogeda esimese Liaspora draamat ja leida 50 aasta taguse Bagdadi suure juudikvartali elujõudu on külastada Babüloonia juudi traditsiooni keskust, mis asetseb Or Jehudas, Iisraeli esimese maaletulnute laagri asukoha lähedal.

Juudikvartali tänava koopias on tüüpiline kohvik ja muid ärisid: hõbesepp, kullasepp, riidekaupmees, tikkija, kingsepp ja vürtsipoodnik. Tänava lõpus on Bagdadi Suure sünagoogi koopia, 100 aastat tagasi oli seal 70 kulla ja hõbedaga kaunistatud Toora-rulli. 20. saj. keskel oli Bagdadis 60 sünagoogi. Keskus korraldas hiljuti ürituse Iraagi juudi maaletulijate lastele, kasvatamaks nende teadlikkust oma juurtest. Naer ja maitsev rahvustoit tõid üle 200 noore Iraagi päritoluga iisraellase koos abikaasadega tunni pikkusele ettekandele, mis valgustas perekonnaelu muutusi Iisraelis 50-60 aastail. Keskuse
muuseumikorrastus viib külastaja läbi 2700-aastase ajaloo Babüloni jõgede kaldaile, kus juudid istusid ja nutsid Siionile mõeldes (Ps. 137). Siit, viljaka poolkuu alalt, väljus ka Aabram. Ilus sinivalge klaasimaal loob meeleolu. Nebukadnetsar vallutas Jeruusalemma 598 e.Kr. viies oma vangid maapakku. Nende hulgas olid Juuda suguharu teismeline kuningas, tema õukond, sõjavägi ja tuhat ametimeest perekondadega. 12 aastat hiljem mässasid juudid prohvet Jeremia hoiatustest hoolomata. Selle tulemuseks oli Jeruusalemma rüüstamine ja veel 30-40000 vangi viimine Babülooniasse. Babüloonias hoidsid juudid visalt kinni oma identiteedist. Ühtlasi õnnestus neil endale välja kujundada meeldiv elu. Paljud sattusid raske valiku ette, kui Pärsia kuningas Küüros Suur vallutas Babülooni 539. a. e.Kr. ja andis välja seaduse, et juudid võisid naasta Jeruusalemma ja templi uuesti üles ehitada. Üle 42 000 juudi naasis Esraga koos. Need, kes jäid kohale, saatsid majanduslikku toetust.

Pärast Teise Templi hävitamist 70. a. p. Kr. muutus Babüloonia kaugete juudikogukondade vaimulikuks keskuseks. Nekardeasse, Surasse ja Pumpeditasse rajati suured akadeemiad, mida juhtisid silmapaistvad gaonid (suursugused). Babüloonia Talmud, juudi seaduse, filosoofia ja elulaadi alus, on Babüloonia juutide poolt koostatud. Gaonide kuldne aeg oli sama nagu araablaste kaliifkonna hiilgeaeg (7. saj. keskelt 11. saj. keskpaigani). Üle 1000 aasta oli juutidele oma halduslik juht rosh galuta, kes ühel perioodil valitses enam kui 2 miljonit juuti.

Pärast keskaega vaheldus Iraagi juutide saatus sallivusest türanniani. Mongolite ajal (13-15. sajandil) suuremad jeshivad suleti. Aga 18 saj. lõpus oli Bagdad jälle muutunud õppimise keskuseks. 19 saj. juudid kontrollisid Iraagi kaubandust ja mõjutasid valitsust. Juba 1919. a. rajasid nad sionistlikke organisatsioone. Neile lisaks oli spordiringe, koole, sünagooge, haiglaid…
Asüürlaste, babüloonlaste, pärslaste, mongolite, türklaste ja Iraagi valitsuse sajanditepikkused juudivaenamised, mis kulmineerusid 1941. a. shavuot-rahutustes, andsid tõuke põranda-alusele sionismiliikumisele ja juhtisid lõpuks operatsioonidele Esra ja Nehemia exodusele.

Lisateavet: Babylon@BabylonJewry.org.il

admin Ajalugu

Piibli maa, 2.osa

august 1st, 2001

Shalom 3/2001

Clarence H. Wagner, Jr.

Tõlkija: Lea Lääts

Iisraelimaa loomad

Enamik inimestest, kes ei ela kõrbes, arvavad, et see on kuiv ja elutu paik. See ei ole sugugi nii, eriti Iisraelis. Kõrb kihab taimedest ja loomadest Judea kaljukitsedest, kilpkonnadest, madudest sisalikeni, lammastest, kitsedest ja kaamelitest kõnelemata. Matteuse 6:26 ütleb Jeesus muretsemise kohta: "Pange tähele taeva linde: nad ei külva ega lõika ega kogu aitadesse, ning teie taevane Isa toidab neid. Eks teie ole palju enam väärt kui nemad?"

Taeva linnud

Linnud on alati vilkalt lennanud Iisraeli taevas. Piiblis mainitakse varblast, kotkast, kaarnat, toonekurge, pääsukest. Leidub ka paljusid teisi: Iisraelis on 450 linnuliiki, mis on tohutu hulk maa suurust arvestades. Suurbritannia saartel on 460 liiki ja lisagem kasvõi Euroopa ja Venemaa tohutu territoorium, kus võime rääkida vaid 800 liigist.

Ühendriikides on 725 linnuliik, Iisraelist 461 korda suuremal maa-alal. Miks siis Iisraelis on nii palju linde? Iisraelimaa pakub kolme mandrit ühendavaid marsruute nii lindudele kui ka inimestele. Mõned liigid rändavad põhja- ja lõunapoolse ilmastikuvöötme vahel ega jaksa lennata üle Vahemere. Niisiis üle Iisraeli lähevad lindude marsruudid nii Lõuna-Aafrikasse, Gröönimaale, Suurbritanniasse, Lapimaale kui ka Põhja-Venemaale. Teistele lindudele, nagu ka mõnedele taimedele, on Iisrael lõunapoolseim sihtkoht või põhjapoolseim piiriala.

Üks aasta haaravamaid sündmusi on suurte toonekureparvede liikumine üle Jeruusalemma. Võin seista tunde meie väikesel lahtisel verandadel ja vaadata, kuidas tuhanded toonekured hõljuvad ringikujuliste mustritena õhuvoolus. Lindude suurus muudab vaatepildi kütkestavaks. Linnud orienteeruvad suure maalõhe järgi (Iisraelile kuuluvad sellest Arava ja Jordani org), ja sõna otseses mõttes miljonid linnud peatuvad igal aastal hetkeks Iisraelis. Lindude sõbrale on maa paradiis.

Lagendikukiskja

Pidades meeles, et Iisrael on mandreid ühendav "sagar", ei peaks meid üllatama, et seal elab ja on kord elanud mitmekesine hulk loomi. Aafrika lõvi, jõehobu, ninasarvik, krokodill, gepard jpt. Tuleta meelde noori, kes pilkasid kord Eliisat ja kes rebis neid. "Metsast tulid kaks karu ja kiskusid neist lõhki nelikümmend kaks poissi." (2Kun. 2:24b).

Taavet oli nooruses karjane ja kaitses oma karju lõvide ning karude eest. Sellega veenis ta Sauli, et ta võiks võita Koljati: "Su sulane on niihästi lõvi kui karu maha löönud; ja see vilist, see ümberlõikamatu, saab olema nagu üks neist, sest ta on teotanud elava Jumala väehulka."(1Sam. 17:36).

Maa viimase krokodilli tulistas maha üks saksa sõdur 1917 a. Nüüd on alligaatorid toodud Iisraeli tagasi. Nad elavad Hamat Gaderi kuumades allikates Golani kõrgendiku lõunaosas Gennesareti järve lähedal. Nüüdis- Iisraelis elavad ikka veel leopardid, ilvesed, gasellid, metskitsed, hüäänid, shaakalid, hundid, rebased, mägrad, okassead ja tuhkrud. Iisrael on siberi hundi lõunapoolseim levikuala. See fakt ilmestab maa mitmekesisust ja ainulaadsust.

Piibel kasutab sageli võrdlusi loomadega, et piltlikustada meie ja Jumala suhet. Näiteks Psalm 42: "Otsekui hirv igatseb veeojade järele, nõnda igatseb mu hing sinu juurde, Jumal! Mu hing januneb Jumala järele, elava Jumala järele; millal ma tulen ja näen Jumala palet?"

Antiloobi nägemine Judea pragulistel kaljudel on alati elamus. Hiljuti ronisin koos perekonnaga Surnumere – äärsetel kaljudel Ein Gedi allika juures. Kuivadel kivistel nõlvadel 300m kõrgusel rippudes nägime antiloopi, kes nautis sama panoraami. Põletavas kõrbekuumuses on kerge ette kujutada, kuidas ta igatseb Ein Gedi allikate maitsvat vett. Eesmärgile viiv kivine teerada ei olnud kerge, kuid retk vääris vaeva. Meie peaksime olema sama innukad, pääsemaks Jumala juurde.

Kalade ja taimede sümfoonia

Eilati lahel, kus Punane meri kohtab Siinai poolsaare idakallast, on üks maailma kolmest rikkaimast korallirahust. Lisaks korallidele on seal kalade ja taimede sümfoonia, mille leiame, kui lähme seda täielikus sukeldujavarustuses merepõhja vaatama. See on nii haarav, et soovime uudist nähtu kohta jagada ka teistega. Eilati ümbrus oma graniitmägedega, mis kerkivad asuursinisest merest, muudab selle üheks maailma võrratumaiks puhkepaigaks. Suessi kanali avamisele üle saja aasta tagasi on järgnenud troopiliste mereasukate tungimine Punasest merest Vahemerre (üle 200 liigi). Üksnes kalu on loetud üle 30 liigi, kes on rännanud Vahemere idaossa ja saanud kaubandusliku tähenduse Iisraeli ja Egiptuse rannapüügis. See näitab, kuidas Iisrael ei ole ainult mandrite, vaid ka merede kohtumispaik! Mõju on nii suur, et tuleviku spetsialistid peavad vaatama Vahemere idaosale kui enklaavile, kus u. 20% mereorganismidest kuulub India ja Vaikse ookeani liikide hulka.

Kõigi merede kaunistus

Issand kujutas Iisraeli kõigi maade kaunistustega (Hs. 20:6). Lame Lambert märgib, et "kaunistusele" vastav kasutatud heebreakeelne sõna ei ole kõige tavalisem, vaid selline, mis tähendab ka "au". Sama sõna kasutatakse ka gaselli kohta. See kirjeldab suurepäraselt Iisraelimaad, sest gaselli ilu ja toredus on tõesti ainulaadsed. Iisrael on "kõigi maade kaunistus". Mida enam seda uurime ja mõista püüame, seda enam märkame, kui täpne on Jumala Sõna.

admin Geograafia / loodus

Lepingulaeka saladus

august 1st, 2001

Shalom 4/2001

Ludwig Schneider

Tõlkija: Lea Lääts

Üks paeluvamaid mõistatusi Piiblis on Lepingulaeka asukoht. Selle kohta on palju legende ja kuulujutte, mitte keegi ei tea veel, kuhu laegas on peidetud. Aga nagu Issand ütles: "Sest midagi ei ole varjul, mis ei saaks avalikuks." (Lk. 8:17).
1446 e.Kr.
Jumal annab Siinai mäel Moosesele täpsed juhised Lepingulaeka ehitamiseks. See ehitatakse ja iisraellased kannavad seda kaasas kogu kõrbeteekonna kestel.
1406 e.Kr.
Israeliidid ületavad Jordani j?e. Preestrid kannavad laeka tõotatud maale.
1399 e.Kr.
Laeka esimene püsiv asukoht on Gilgal ja 14 aastat hiljem viiakse see Shilosse. Mõnikord on see israeliitidel võitlustes kaasas.
1050 e.Kr.
Vilistid võtavad laeka lahingus endale, kuid tagastavad selle seitse kuud hiljem Bet Shemeshi. Sealt viiakse see Kirjat Ja´arami.
999 e.Kr.
Kuningas Taavet toob laeka Jeruusalemma ja juhatab ise tantsivat rahvahulka.
950 e.Kr.
Pärast seda kui Saalomon on ehitanud Esimese Templi, paigutatakse Lepingulaegas alaliselt eesriide taha kõige pühamasse paika.
605 e.Kr.
Kui babüloonlased ohustavad Jeruusalemma, viiakse laegas tundmatusse kohta varjule. Sestpeale on selle asukoht olnud mõistatuseks. Seda ei leidnud Nebukadnetsar (586 e.Kr.), Antiokhos Ephianes (169 e.Kr.) ega roomlased (70 p.Kr.) Templit rüüstades.
565 p.Kr.
Bütsansi keisri Justiniamuse kolleegiumis teeninud juudi Prokopiuse sõnul toodi Lepingulaegas Konstantinoopolist Jeruusalemma ja paigutati Nea kirikusse.
1126 p.Kr.
Templiisandad toovad oma peakorteri Jeruusalemma Templimäele ja otsivad Lepingulaegast. Nad otsivad ka muid reliikviaid, nagu Graali karikat, mida Jeesus nende arvates kasutas viimasel õhtusöömaajal.
1867. a.
Arheoloog Charles Warren otsib Palestiina Uurimisfondi algatusel laegast Templimäe all olevast tunnelivõrgustikust.
1920. a.
Montagu Pareer otsib Inglise rühmaga laegast Templimäe alt, aga vihased moslemid ajavad neid minema.
1929. a.
Antonio T. Futterer väidab, et leidis laeka Nebo mäelt (mägi, millel Mooses suri, pärimuse järgi, tänapäeva Jordaania).
1967. a.
Iisraeli armee rabi Shlomo Goren saadab Toora-tundjad ja sõjaväeüksuse kohta, kus Tempel kord seisis, lootes leida maa all asetseva puidust varjualuse, milles laegas pidi olema.
1968. a.
Arheoloog Vindyl Jones väidab: tema poolt Gumranist leitud vaskrull osutab sellele, et laegas on peidetud lähedalolevasse koopasse ühes preestrite poolt templialtari juures valmistatud suitsutusrohuga. Jones leiab suitsutusrohu, kuid mitte laegast.
1977. a.
Arheoloogiaühing lubab Larry Blazerit otsida laegast Ein Gedi lähedal.
1981. a.
Rabid Shlomo Goren ja Jehuda Getz lasevad salaja ehitada tunneli Läänemüüri juurest templi endise asukoha alla. Moslemid saavad nende plaanist teada ja takistavad töö jätkamist. Tom Croeter teatab, et ta on leidnud laeka Pisgah – Jordaaniast (kust Mooses vaatles Tõotatud Maad).
1982. a.
Ron Wyatt väidab, et ta leidis juhuslikult laeka väljakaevatud tunnelist selle Kolgata kalju alt, kus mõnede arvates Jeesus risti löödi. Ta keeldub esitamast asitõendeid ja väidab, et Iisraeli valitsus keelas tal avaldamast laeka asukohta.
1992. a.
Graham Hancock annab välja raamatu, kus ta väidab laeka olevat Etioopia Aksumis Siioni Püha Maria kirikus. Tel Avivi ülikooli professorid Zvi Ben Abraham ja Uri Basson uurivad Gumrani tasandikku seismograafide ja radaritega. Nad leiavad tunneli, mis nende arvates viib Jeruusalemma. Arvatakse, kas võiks laegas olla tunnelis?
1994. a.
Gary Collett, Aubrey Richardson ja dr. James Strange otsisid Templi aardeid, kaasaarvatud laegast, Qumrani tasandikult. Otsingud jätkuvad ja kahtlemata tuleb veel palju väiteid ja oletusi. Ainult Jumal teab, kus laegas on ja kuidas see välja tuleb. Võib-olla siis, kui ehitatakse uus tempel, leitakse ka laegas üles. Selle koht ei ole muuseumis, vaid Jumala Templis.

admin Teoloogia

Juudi toidupidu

august 1st, 2001

Shalom 5/2001

Ruth Heiges

Tõlkija: Lea Lääts

1980-ndail võidi Iisraeli hotellide külastajatele pakkuda kunstipäraselt serveeritud roogi, mida nimetati "kosher nouvelle crisine"-ks ja mida Iisraeli kokad uhkelt sobitasid kashrut-määruste rangete nõudmistega. Nouvelle crisine-etapil toimunud lihtsustus, mis kõrvaldas rasvarikkad kastmed (taas kasvas rasva-alane teadlikkus), lõi aluse pöördumisele põhitõdede juurde. Praegu on Iisraeli kokad slow food liikumise eesotsas. See vastulöök kiirtoidukultuurile rõhutab värskeid kohalikke koostisosi ning iga toidu valmistamist hoolikalt ja aegamööda. Miki Nir, Tel Avivis asuva hotelli Dan Panovansa peakokk, nimetab seda "ema köögiks". Einestajate rõõmuks tulevad tema personali emad paljudest maadest. "Kuigi mõni ütleks teisiti, siiski Iisraeli kööki ei ole olemas," tõdeb ta. "Juudi köök seevastu on, ja on aeg kohelda seda lugupidamise ja uhkusega, mida see väärib."

Päeva iraaniteemalise menüü lõhnad hõljuvad ümberringi, peenestatud spinat sidrunikastmes, lõhnastatud riis, köömnetega maitsestatud kanakuklid. Nir tutvustab kahe nädala menüüd. Iga päev süüakse eri maade juutide toite: Iraagi, Tuneesia, Maroko, Lõuna-Ameerika, Vene ja Buhhaara (endine N?ukogude Liidu Kesk-Aasia vabariikide köök). Menüü kujunes välja tema köögipersonali katsetuste teel, seal on kokki kogu maailmast, mh. tailasi ja vietnamlasi. Nad hakkasid oma lõbuks üksteisele toitu valmistama. Töödnõudvad road olid neile nagu mäng. "Meile kõigile meeldis see väga, et saatsime neid nende emade juurde uusi retsepte hankima," meenutab Nir. "Seejärel hakkasime neid sobitama restorani menüüsse. Probleem oli selles, et paljud emad valmistasid toite kogemuse, mitte mõõdu järgi. Aga professionaalidena katkestasime kuni olime saanud mõõdud õigeks."

Üks väljakutse vastuvõtnuist oli kokk Roman Elizarov, kelle perekond tuli Iisraeli Tadzhikistanist 1979. a. "Meie toit pärines muidugi moslemeilt, kelle keskel elasime, ja seda oli kohandatud, et vabaneda mitte kosher kombinatsioonidest nagu jogurti kasutamine koos lihaga." Tema perekond asus elama Ramlisse, nii juutide kui ka araablaste poolt asustatud linna, Ben Gurioni lennuvälja lähedal. Tundes heameelt ümbruse üle, mis meenutas seda, millega nad olid harjunud. Vastutan siin Vene ja Buhhaara laua eest," selgitab ta. "Üks minu eriroogi on taignaroad, näiteks krelach, pirukad ja pelmeenid Vene lauas. Kui järgmisel nädalal on Buhhaara laud, valmistan ühe seitsmest riisiroast ja vastava supivaliku. Mõned püsikliendid helistavad mulle ja küsivad, millist riisi valmistan, ja otsustavad selle põhjal, kas tulevad siia lõunastama.

Dani söögi- ja joogiülem Reuven Bar Lev kinnitab, et suur osa klientidest on iisraellased ja et nad pooldavad eriti menüüsid, mis tutvustavad keerulisi safarisööke. 5-aastasena Egiptusest Iisraeli tulnud Bar Lev meenutab: "Minu ema tõusis hommikul kell 5 toitu valmistama, ehkki perekond oli vaid 4 inimest! Meie praegune eluviis ja normid ei luba enam midagi seesugust." "Oleme püüdnud kopeerida Ameerika elulaadi ja Prantsuse köögikunsti. Aga me ei tarvitse kopeerida mitte kedagi," ütleb Nir, "kui turistid soovivad Prantsuse toitu, siis lähevad nad Prantsusmaale. Siia tulevad nad selleks, et maitsta juudi toitu."

Tuneesia mafrum
1kg väikesteks kuubikuteks tükeldatud kana
5 õhukesteks viiludeks lõigatud kartulit
2 tükeldatud sibulat
1 kimp hakitud petersellilehti
2 või 3 vahuleklopitud muna
soola, pipart, oliivide küpsetamiseks 1 kohvitassitäis jahu

Tomatikaste
6 purki tomatipastat
2 hakitud küüslauguküünt
soola, musta pipart, cayenne pipart, kurgumat

1. Leota sibulat ja peterselli 20 minutit, nõruta ja pressi põhjalikult, sega kanakuubikutega ja maitsesta.
2. Vormi liha väikesteks pallikesteks (pisut väiksemaks kui kartuliviilud)
3. Aseta iga pallike pooltele kartuliviiludele ja ülejäänud kartuliviilud aseta katteks.
4. Veereta jahus iga "leivakest", seejärel kasta need munasegusse. Küpseta umbes 20 minutit.
5. Valmista tomatikaste: küpseta kiiresti suures potis küüslauk tomatipastas, lisa vett ja kuumuta keemiseni.
6. Maitsesta cayenne-pipara, soola, musta pipra ja kurgumaga. Lase keeda 20 minutit.
7. Pane liha-kartuli "leivad" potti ja keeda veel 40 minutit.

Iraagi peedisupp kubetiga ehk frikadellidega
Pool kilo mannat
3 suurt peeti (tükelda kuubikuteks)
pool tassi värsket sidrunimahla
2-3 spl. suhkrut
250 g. hakkliha
2 peenestatud sibulat
soola, pipart
2,5 spl. kohvitassitäit sooja vett
7 kohvitassitäit kanapuljongit
1 kohvitassitäis peenestatud sellerilehti

1. Maitsesta vesi kergelt soolaga ja vala suurde madalasse nõusse. Puista manna vette ja sega, tehes hästi niiske segu, lase seista umbes 20 min.
2. Sega potis supp: peedikuubikud, suhkur ja sidrunimahl; vastavalt maitsele lisa sool ja pipar, kuumuta keemiseni, seejärel keera temperatuur väiksemaks ja keeda u.40 min.
3. Vahepeal sega liha sibula ja selleriga. Maitsesta soola ja musta pipraga.
4. Veereta muna pallideks läbim??duga u. 5-6 cm. Täida need lihaseguga ja sule.
5. Kui supp on keenud 40 minutit, lisa kubeth keevasse suppi ja keeda veel 20 minutit.
Serveeri valge riisiga.

admin Kultuur

Rohkem häda Templimäel II

august 1st, 2001
Comments Off

Algus JS kevad/2001 lk. 21

Israel Today, märts/2001

Tõlkija: Katrin Abram

Ehitus- või hävitustegevus?

Käivad kuulujutud, et moslemid on piki Templimäe lõunanõlva ehitanud maa-aluse tunneli, et ühendada Saalomoni Tallide all asuv moshee al Aksa mosheega. Kuid keegi ei tea, kui kaugele selle illegaalse rajatisega on jõutud. "Moslemite ja juutide vahelise sõja algusest peale on Templimäe eest vastutav moslemite organisatsioon Waqf keelanud juudi arheoloogidel seal väljakaevamisi teostada," rääkis Jon Seligman, arheoloog Iisraeli muinsuste valitsusest.

Iisraeli salajaste allikate andmetel ehitab Waqf hiiglasuurt maaalust templit, rikkudes vastastikkust "status que" kokkulepet, mis keelab kummalgi poolel igasuguse ehitustegevuse. "Kõige hiljutisemad kaevamised on purustamas juba Teise Templi jäänuseid," ütles Seligman. Nende iisraellaste hulka, kes on väljendanud oma pahameelt Templi kunstiväärtuste üle, kuulub ka juudi kirjanik A. B. Jehoshua. "Valitsus peab selle illegaalse ehitustegevuse kohe lõpetama," teatas ta.

Mõne kuu eest olid nii üldvolinik kui ka muinsuste valitsus hoiatanud võimusid, et Waqf rikub seadust, keelates Iisraeli spetsialistidel ligipääsu sellele vaatamisväärsusele ning tehes seal ehitustöid. Kuid endine peaminister Ehud Barak eelistas läheneda asjale teisiti, kartes et väikseimgi vastuseis Templimäe küsimuses võib plahvatuslikult laiendada sõjalist tegevust.

Moslemite Jeruusalemma vaimse liidri, Mufti, vastus sellele hoiatusele oli ennustuslik: "Mitte midagi sellel mäel ei kuulu juutidele ja mitte miski siin ei ole seotud nende minevikuga. Meil on õigus ehitada sellel mäel ja me ei vaja selleks juutidelt mingit luba."

Iisraeli ülemrabi Meir Lau: "Templimäe jätmine moslemite valdusesse Jeruusalemma taasühendamisel 1967. aastal oli ajalooline viga."

admin Poliitika

Jiidish ärkab ellu

august 1st, 2001
Comments Off

Shalom, 2001/aprill

Sarah Hershenson

Tõlkija: Marika Jaagumägi

Holokaustis peaaegu hävinud Euroopa juudi kultuuri juurde kuulus olulise osana jidish, peamiselt saksa keelel baseeruv segakeel, mida sionistid põlastasid kui getode viletsuse meenutajat.
Kui kuulus jidishit kõnelev näitlejanna Molly Picon 1929. aastal Palestiinat külastas, tervitati teda solvangutega. Ainult luuletaja Haim Bialiki sekkumise järel sai ta loa esinemiseks. 8.09.1930. aasta ajalehtedes avaldati kuulutus, et jidishikeelseid filme ei või kinodes näidata. 1951. aasta seaduse järgi oli Iisraelis sündinu, kes kõneles jidishit, süüdi kuriteos!

Tagasitulek traditsioonide juurde

1960-ndatel plaanisid paljud uued esinejad, nagu Rumeeniast immigreerunud Shmuel Atzmon, alustada heebreakeelse teatri ja väikse jidishikeelse näitelava vahel. Atzmon ütles isegi, et oli neil aastatel heebreakeelse avangarditeatri "tormi ja tungi" juht. Hiljem naases ta traditsioonide ja jidishikeelse teatri juurde. Tema arvates on publik taastamas huvi jidishikeelse teatri vastu, kuna ta on küllastunud ühiskonnakriitiliste näidendite "soolast, piprast ja eetikast".

Jidishit puudutavad ametlikud keelud tühistati 1970-ndatel aastatel, aga tõeline stardipauk keele ärkamisele oli Isaac Bashevis Singeri Nobeli preemia aastal 1979. "Singer ütles, et jätkab jidishi keeles kirjutamist selle ühe juudi pärast, kes Messia tuleku pärval tõuseks hauast ja küsiks I. B. Singeri uusimat raamatut jidishikeelses versioonis," meenutab Atzmon. "Samamoodi jätkame me jidishikeelseid teatrietendusi."

Teatritrupp Jiddishpiel loodi 1987 Tel Avivi endise linnapea Shlomo Lahati abil. Praegu esitab see aastas umbes 140 etendust, neist 80 modernses koduteatris Tel Avivis ja 60 Iisraeli eri paigus. Publiku jätkuvat huvi toetavad kõrvaklapid, mille kaudu saab sünkroontõlke heebrea ja inglise keeles.

Meeldib siirup küüslauguga

Jidish on juutidele rohkem kui pelgalt keel. Paljud tunnetavad selle nüansse, liikumisi, sõnade katkematut rütmi, elu pulbitsevat hinge, vulisevate laulude rütmikaid meloodiaid. Pulmad on jidishikeelsetes näidendites eripositsioonil. Bukaresti jidishiteatris 22 aasta jooksul rohkem kui 120 osas esinenud näitleja Carol Markovitzi lemmik on Rumeenia pulmad. "Jidishikeelne teater on Rumeenias nii hinnas, et näitlejad on enamasti mitte-juudid," ütleb ta. "Mulle meeldib väga olla Iisraelis ja esineda mamloshemis (emakeeles) koos juudi näitlejatega juudi publikule." Rumeenia pulma naispeaosatäitja Monica Wardimon on samal arvamusel. Ta tuli Iisraeli 1976. aastal Rumeeniast, kus ta oli olnud jidishikeelse teatri ja Rumeenia televisiooni täht.

"Jidishikeelse teatri lood on võib-olla naiivsed: mõru-armas huumor, paatos ja rebestav naer," arutleb Ahmuel Atzmon, naeratus suul. "Aga see on elu – juudid
ei pea lugu kaaviarist. Meile meeldib siirup küüslauguga, nagu ütleb jidishikeelne lugu. Shalom Alechemi mitmetest lugudest on tehtud instseneeringud. Temataolised kirjanikud annustasid rohkesti siirupit. Aga ta teadis, kuhu see pista. Siirup on tervislik, kui seda osatakse kasutada."

Kirjanik ja näitleja Morris Schwartz on toonud välja oma monoloogi "Joobnud chazan". See räägib oma ajal tuntud chazanist (kantorist), kes lõpetas laulmise sünagoogis, kui mõistis, et inimesed on huvitatud rohkem rahast ja aust kui tema haige tütre aitamisest. Tütre surres ta vandus, et ei laula enam kunagi, aga soovis, et Simchat Tora oleks lõbusam, kui lapsed tulevad. Tema viimased sõnad Jankelile, kellele ta jutustab loo, ja kes esindab publikut ja juudi rahvast, on Sei gezunt (ole terve). Sama soovib publik jidishikeelsele teatrile.

admin Kultuur

Kolmas Tempel

august 1st, 2001
Comments Off

Paljudel kristlastel on veendumus, et juudid tahavad Kolmanda Templi Jeruusalemmas üles ehitada. Nad usuvad, et kogudus või Messia Ihu asendab Teist
Templit, mis hävitati 70 a.p.Kr. Paljud kirikud on ülimalt tagasihoidlikul arvamusel, kui Piibel räägib Iisraeli riigi taasrajamisest, pealinnaga Jeruusalemmas. Nad arvavad, et see on vaid poeetiline väljend, mitte kindel koht maa peal. Hoolimata kangekaelsest vastuseisust, peavad koguduse liidrid 20. sajandil tunnistama, et on olemas mitte ainult vaimne Iisrael, vaid ka reaalne koht ning samal viisil nagu ühel päeval on olemas taevane Jeruusalemm, on praegu maine Jeruusalemm. Nende viga on selles, et nad on võtnud Piibli tõotusi vaimulikus tähenduses. Nad on võtnud tõotuse, et kõrb muutub õitsvaks, ning kasutanud seda vaid pühendumise tasuks, nad on kaotanud tõotuse tähenduse.
"Vaimulike" tõlgitsuste tõttu ei näinud paljud kiriku juhid sionismi ega Juudi riigi rajamist kui piibelike prohveteeringute täitumist, vaid ainult poliitilist sisu ning ei soovinud sellega midagi tegemist teha. Jumal on ustav oma Sõnale, vaatamata inimeste arvamustele ajaloo faktide suhtes.

Samamoodi nagu oli vastuseis Juudi riigi taasloomisele, on tänapäeval opositsioon arvamusele, et uus Tempel saab rajatud Jeruusalemma. Nii nagu olemas vaimulik tempel, saab olema füüsiline tempel maa peal. Sakarja 1:16 võib lugeda: "Mina (Issand) tulen kaastundega tagasi Jeruusalemma ja Minu koda saab ehitatud
sinna." Kui see kirjutati oli Teine Tempel veel alles, seetõttu saab üles ehitada Templit, mis hävitati roomlaste poolt 70-ndal a. Ilmutuse 11 räägib Johannes, kes asub Patmose saarel, samuti uuest maapealsest Templist, mis koos Jeruusalemmaga saavad olema paganate tallata 42 kuud. Ta sai selle nägemuse 90-ndatel a., seega 20 aastat pärast Templi hävitamist Jeruusalemmas. Johtuvalt sellest ehitavad juudid uue Templi – Kolmanda Templi – mille vale messias või antikristus okupeerib. Järelduvalt ei saa olla see taevane tempel. Arvamuse järgi: Antikristus lõhestab vaimuliku templi (Messia kogudus) nii nagu maapealse, kuna tema plaan on petta mitte ainult juudi rahvast vaid ka Kristuse Kogudust.

Kümme ametlikku organisatsiooni juba tegelevad Kolmanda Templi rajamisega Iisraelis.
The Temple Mount Faithful (Ustav Templi mägi) Organisatsioon, mida juhib professor Hillel Weissi ja Gershon Solomoni poolt, toetab Templi ehitamist ja tegutseb nagu katusorganisatsioon Templi sõprade suhtes.

Movement to Build the Temple´i (Liikumine Ehita Tempel) juht on rabi David Ellboimi. See uurib ohverdamissüsteemi praktilisi aspekte.

The Temple Institute (Templi Instituut) produtseerib artikleid Kolmandast Templist ning seda juhivad Rabid Israel Ariel, Moshe Neuman ja Michael Ben-Chorin.

Chal VeKajam (Elab ja Eksisteerib). Selle liikumise rajasid Gush Etzion asunduse elanikud Lõuna-Jeruusalemmas.

El Har Ha-Mor (Myrrhi mäel). See ideoloogiline ihu rajati Rabide Itzhak Shapira ja Dudi Dudkevitzi poolt.

Women in Actions for the Temple (Naised tegevuses Templi heaks). Liikumist juhib rabiinlik kohtunik Michal Avieser. Kogutakse naistelt kullast juveele ja kalliskive uue Templi rajamiseks.

Mi-Lechtechila (Algusest) õpetab, et Tempel tuleb üles ehitada enne Messia tulekut. Juhib Moshe Feiglin.

Mishmarot HaCohanim (The Order of Priests) valmistab juute Aaroni soost tuleviku Templi teenistuse jaoks.

The Court on the Temple Mount (Kohus Templi mäel) Rabid Dov Lior ja Israel Ariel koos teistega, kes kuuluvad sellesse ihusse, ?pib Juudi seadust, et määratleda, kes on lubatud Templisse sisenema.

The Jerusalem Forum (Jeruusalemma foorum) käsib "vabastada" majad Jeruusalemma vanalinnas, et nad oleksid võimelised Templimäge ümber piirama.

admin Teoloogia

Templimägi ja Templi asukoht

august 1st, 2001

Ajakirjast "Karmel"

Tõlkija: Silvia Savik

Juudi kirjandus ütleb, et kui Jumal lõi maailma, viskas ta ühe kivi oma trooni alla. See langes sügavale ühele alusele, maailmakõiksuse keskpunkti. Teine alus tõusis üles ja lendas sealt taevasse nelja tuule poole. Kuid sellest kivist sai alusmüür. See loodi tulest, veest ja tuulest ja nii seisab see maailma keskpunktis Mooria mäel. Just selle koha peal, kuhu Kõige Pühama tempel on ehitatud.

Üks legend räägib, et esimene inimene Aadam koos oma poegadega ehitas sinna altari ning nad ohverdasid seal.

Kui Abraham saabus Mooria mäele, näitas Jumal talle altarit, kuhu Iisak kinni seoti. Abraham nimetas selle koha "Jir´ee" – tema näeb. Selles kohas lausus Jumal Abrahamile sõnad: "Siis tahan ma sind tõesti õnnistada ja su soo väga paljuks teha, nõnda kui tähti taevas ja kui liiva mere ääres, ja su sugu peab oma vaenlaste väravad pärima" (1 Mo. 22:17).

Ehitati Jumala jooniste järgi

Sellele samale Mooria mäele hakkaski kuningas Saalomon Esimest Templit ehitama "nelisada kaheksakümmend aastat pärast seda, kui iisraellased olid lahkunud Egiptusest", oma valitsusaja neljandal aastal. Ehitamine kestis seitse aastat. Juutide pärimuse kohaselt ehitati tempel jooniste järgi, mis Mooses oli saanud Jumalalt. Mooses andis joonised Joosuale, kes andis need edasi Iisraeli vanematele ning need omakorda prohvetitele. Kuningas Taavet andis need oma pojale Saalomonile. Teise pärimuse kohaselt sai Saalomon templi joonised prohvetite Gaadi ja Naatani vahendusel või otse Pühalt Vaimult.

Aastal 587 e. Kr. piirasid Baabeli kuninga Nebukadnetsari väed Jeruusalemma. Seejärel tungisid nad linna ilmselt põhjast. Piibel räägib: "Ja viienda kuu seitsmendal päeval, see on Paabeli kuninga Nebukadnetsari üheksateistkümnendal aastal, tuli kuninga ihukaitseväe pealik Nebusaradan, Paabeli kuninga sulane Jeruusalemma, ja põletas ära Jehoova koja ja kuninga koja ja kõik Jeruusalemma kojad, ja iga suure koja põletas ta tulega ära…" (2 Kun 25:8-9). Vaenlased hävitasid tookord rahva kõige pühama pärandi – templi ja sellega kaotas rahvas Juuda ja Jeruusalemma riikliku iseseisvuse.

Aastal 538 eKr andis Pärsia kuningas Koores, kes just oli alistanud Baabeli, hajevil elavatele juutidele teada: tema tahe on püstitada taas tempel selle endistele varemetele Jeruusalemma. Ta julgustas laialipillutud inimesi asuma tagasi oma maale ja osalema vabatahtlikult templi ülesehitamises.

Seitsekümmend aastat peale templi hävitamist ja rahva pagendamist valmis Teine Tempel ja uuendati sealne jumalateenistus. Templi ehitustööd lõpetati Adarkuu kolmandal päeval aastal 515 e. Kr., Pärsia kuninga Daarjavese kuuendal valitsusaastal. Teise Templi ehitus kestis neli ja pool aastat. Prohvet Haggai kirjeldab: " "Selle viimse koja au on suurem kui esimese au, lausub vägede Jehoova, ja siia paika annan ma rahu, lausub vägede Jehoova" (Haggai 2:9).

Valmis teine tempel

Apokriivade kogumikku kuuluvas Makabeide raamatus, mida ei ole arvatud Piibli kanooniliste raamatute hulka, on palju ajaloolisi tunnistusi Teise Templi ajast. Seal räägitakse vallutajate ja juutide vahelistest sõdadest, kuidas juudid said takistada Antiokose kavaluse "saata nende kallale sõjahulgad, kes hävitaksid Iisraeli väe ja kisuksid maha Jeruusalemma varemed ja pühiksid ära nende mälestused sellest paigast ning asustataks maa võõrastega igast paigast ja heidaksid nende maa üle liisku."

Kui siis Juuda mehed olid vaenlase võitnud, puhastasid nad templi ja uuendasid seal toimuva jumalateenistuse. Esimeses Makabeide raamatus räägitakse, kuidas "… siis tuli kõik leer kokku ja nad läksid üles Siioni mäele ja nad nägid, et püha ase oli laastatud ja et altar oli ära teotatud ja väravad ära põletatud ja et õuede peale olid põõsad kasvanud, nõnda kui laanes või mägede peal ja küljekambrid olid lammutatud. Siis käristasid nad oma riided lõhki ja tegid suurt kaebust ja raputasid tuhka eneste pea peale ja langesid silmili maha ja puhusid märguandmise pasunaid ja kisendasid taeva poole. Siis käskis Juuda mehi minna sõdima nende vastu, kes olid kantsis, kuni tema pühakoda puhastab…Pärast võtsid nad tahumata kivid käsu järgi ja ehitasid uue altari üles, nõnda kui esimene oli olnud" (1 Mak 4 salm).

See müür ei hävi ilmaski

Aastal 67 asus Rooma sõjavägi Jeruusalemma ümber. Av-kuu alguses murdsid nad esimesed müürid ja vallutasid seejärel Templimäe. Tituse käsul süütasid nad templi Av-kuu 9-ndal päeval aastal 70. Kogu templi hiilgusest jäi järele ainult territooriumi läänemüür, mille kohta öeldakse: "See müür ei hävi ilmaski". Titus jättis hävitamata ka kolm Herodese ajast pärit torni, üks neist Fasael, praeguse Taaveti torni kohal. Tornid olid eriline tunnus Jeruusalemma linna väest ja võimsusest, millega Titus tahtis uhkeldada: sellise juutide vägevuse olen mina võitnud!

Peale teistkordset templi hävitamist ei hüljatud Jeruusalemma siiski täielikult. Ilmselt lubati juutidel pidada jumalateenistusi selle varemetes. Kui siis Bar-Kohbani mäss algas, pidi Rooma leegion Jeruusalemmast lahkuma ja juudid võisid taas ohverdada Templimäel. Bar-Kohbast leitud müntidel on kujutisi, mille põhjal võib järeldada, et tavaline usuelu asetus jälle oma raamidesse tagasi. Hiljem, kui keiser Hadrianus valitses nii Jeruusalemma kui vallutas ka Beitari kindluse, rajas ta Jeruusalemma varemetele uue linna, mis sai nimeks Aelia Capitolina, et juudid unustaksid linna nimegi. Templimäele püstitati pühakoda, millele asetati Hadrianuse kuju. Ka keelati juutidel Jeruusalemma tulemine. Jeruusalemm muudeti kristlaste pühaks keskuseks ning sinna ehitati kirikuid ja kloostreid. Mõni aeg hiljem lubati siiski ka juutidel Jeruusalemma elama asuda.

Reuben Kashani

Artiklisarja kirjutajale Reuben Kashanile anti 23.03.2001 Iisraeli teise presidendi Jitshak Ben-Tsvini nimeline preemia tunnustusena mitmeaastase diasporaa-juutide kultuuripärandi uurimise eest. Preemia andis pidulikult üle Iisraeli praegune president Moshe Katsav.

admin Ajalugu

Jordani allikad

august 1st, 2001

Iisrael on mures kolme allika kaitsetuse pärast, millest saab alguse Jordan. Need saavad oma vee põhiliselt vihmast ja lumest, mis sajab Hermoni mäele, lisaks sellele mitmetest väiksematest allikatest.

Snir´i allikas asub Hermoni mäe läänenõlval, (Liibanoni küla Hazbija lähistel), on tuntud oma araabiakeelse nimetuse Nahar Chazbani järgi. Hermoni allika lätted on Paneas Cave´s Banias´e küla lähedal ja selle araabiakeelne nimi on Nahr al-Banias. Dan´i alliaks (Ar. k. Nahr al-Liddhan) saab alguse Tel Dan´ist.

Chazbani on nendest kolmest kõige pikem ja kohtub Jordaniga Hula orus Sde Nechemias. Iisraeli paneb muretsema see, et Liibanoni külade elanikud, kes pumpavad vett Chazbanist, võivad tulevikus vähendada niigi ohtlikult madalat veetaset Galilea järves. Lisaks sellele võib diiselmootoritega pumpamine kergesti vett saastata, põhjustades Golani kõrgendikel laiaulatusliku ökoloogilise kahjustuse. Kui jõgi ära kuivab, kuivavad ka ta kallastel olevad puud ja põõsad ja kaob looduse ilu.

admin Geograafia / loodus