Home > Lühisõnumid > Avi Benjamini muusikal pakkus vapustava elamuse

Avi Benjamini muusikal pakkus vapustava elamuse

august 1st, 2004

Piret Udikas

Tallinnas Estonia kontserdisaalis andsid ühise etenduse "Devil in Moscow"
(Saatan Moskvas) Iisraeli ja Eesti muusikud, mis ovatsioonidega vastu võeti.

20. mail antud kontsertversioon Iisraelis Gesher teatris Jevgeni Arie lavastatud Avi Benjamini (Nedzvetski) muusikal M. Bulgakovi romaani "Meister ja Margarita" ainetel sai teoks koostöös Iisraeli saatkondadega Helsingis ja Riias. Riias kanti muusikali kontsertvariant ette 23. mail Riia Kongressihallis. Etendusi toetas ka Iisraeli Välisministeerium.
"Devil in Moscow" oli Tel Avivis laval 2000/2001.aastal. Meie rahvusooperi kontsertsaalis esineti järgmises koosseisus: Margarita rollis sopran Limor Oved (Iisrael); Jeðua-Nataða-Gella kolmikrollis sopran Michal Vainberg (Iisrael); Pontius Pilatuse ja Meistri ühisrollis tenor-bariton Sassi Keshet (Iisrael); Berliozi, Ivan Bezdomnõi, Azazello, Afraniuse nelikrollis tenor Dmitri Semjonov (Iisrael); bass Leonid Savitski Volandi ja Kaifa rollis (Eesti); Leevi Matteuse rollis bariton Ivar Kannelmäe (Eesti); lugeja, Ivan Bezdomnõi ja Bengalski osas Linnateatri näitleja Andres Ots. Etendusel mängis Tallinna Kammerorkester Erki Pehki dirigeerimisel. Kaastegev oli rock-grupp järgmises koosseisus: Avi Benjamin, Boris Zimin (klahvpillid), Evgeny Berger (elektrikitarr), Imre Eenmaa (basskitarr).
Hoolimata sellest, et kontsertetendus oli lühendatud variant muusikalist, haaras muusika publiku kohe, esimestest hetkedest. Tekkis mingi eriline lummus lauljatest, kes istusid orkestri ees näoga publiku poole. Kuigi välist tegevust oli napilt, sai tulla esile sisepinge, sisemine laetus.
See oli omane kõigile lauljatele, kuid eriti Margaritale – Limor Ovedile. Tema aariad olid esitatud sellise sisemise sära ja rikkusega, et teenisid publiku vaheaplausi.
Suurepärased olid ka Michal Vainbergi, Sassi Kesheti Dmitri Semjonovi ja ka Estonia lauljate esitused. Andres Ots esitas eestikeelset teksti täpselt ja nauditavalt.
Veidi lähemalt kunstnikest. Helilooja Avi Benjamin (Nezvetski) on Gesher teatri üks asutajatest ja muusikaline juht. Ta on sündinud Tallinnas, õppinud Tallinna Muusikakoolis ja Konservatooriumis klaverit Renate Goznaja ja Bruno Luki ning kompositsiooni Jaan Räätsa juures. Klassikalise pianistina on tal mitmeid konkursivõite. Ta on olnud kunstiliseks juhiks Tallinna Vene Draamateatris ja mitmes Moskva teatris, mille etendustele kirjutas ka muusikat. Ta asutas 1980.a. Tallinnas oma avangard-rocki- ansambli.
1990. aastast elab Avi Benjamin Iisraelis Tel Avivis. Ta on loonud muusikat kõigile Gesher teatri etendustele. Ta on saanud mitmeid auhindu oma loomingu kui ka teatri muusikalise juhtimise eest. 2000. aasta helilooja tiitli sai ta muusikali eest "Devil in Moscow". Tema muusikat mängitakse ka mujal, näiteks Ameerikas.
Gesher teater on multimeediateater, kus koos kasutatakse sõna, muusikat, valgust. Ta on omasuguste seas üks maailma parimaid.
Sassi Keshet on laulja, näitleja ja tantsija, kes on lisaks kümnetele näidenditele edukalt osalenud ka filmides ja telesaadetes.
Limor Oved on Gesher teatri noor ja särav naisstaar; ta on mänginud ka Kammerteatri lavastustes.
Michal Vainberg sai Gella rolli eest muusikalis "Devil in Moscow" parima noore näitleja preemia.
Dmitri Semjonov elab Iisraelis aastast 2002 ja töötab ooperimajas The New Israeli Opera. Varem tegutses ta edukalt lauljana Vene muusikateatrites.
Leonid Savitski on Estonia solist 1998.aastast. Varem on ta töötanud Moskva Suures Teatris, Saksamaal, esinenud ka mujal Euroopas.
Boris Zimin on pianist, dirigent ja muusikapublitsist, antud etenduses aga libretist ja rock-grupi liige.
Evgeny Berger on hariduselt viiuldaja, kes alustas kitarristikarjääri Peterburis, praegu teeb koostööd Gesher teatriga.

Mitmekihiline, rikas etendus
Tuletagem veidi meelde Mihhail Bulgakovi aegumatu, väga mitmekihilise filosoofilise, ajaloolise, eelkõige aga inimliku koekirjaga romaani sisu. Moskvas, Patriarhi tiikide juures arutab kirjandustegelane Berlioz noore poeedi Ivan Bezdomnõiga viimase poeemi Kristusest. "Jeesust pole reaalselt kunagi olemas olnud," räägib Berlioz Ivanile. Kõnelusse sekkub võõras, kes ütleb, et Jeesus elas tõeliselt, ning ennustab Berliozile peatset surma. Nii juhtubki. Sündmusest vapustatud Ivan satub vaimuhaiglasse. Jeruusalemmas viiakse Juudamaa prokuraatori Pontius Pilatuse ette ülekuulamisele Jeðua. Taas kandub sündmus üle Moskvasse, kus vaimuhaiglas hiilib Ivani palatisse Meister, kes on kirjutanud romaani Pontius Pilatusest, mille kriitika nimetas kahjulikuks. Samas näeb Meistri armastatu Margarita koðmaarset und, et Meister hüüab teda appi. Jeruusalemmas annab Pilatus salateenistuse ülemale käsu tappa Juudas. Samas valmistutakse Moskvas Saatana kevadises täiskuu balliks, mille kuningannaks valitakse Margarita…
Suurepärane kontsertetendus andis tõuke lugeda üle Mihhail Bulgakovi maailmakuulus teos, süüvida selle sügavusse.
Suurepärane kontsert Eestis sai teoks tänu teleajakirjanik Irina Stelmachile, kellelt pärines idee ja kes tõlkis heebreakeelse teksti eesti keelde. Irina väsimatu tegutsemine Iisraeli tutvustamiseks, Iisraeli sõprade kokkuliitmisele on kandnud hämmastavaid vilju. Avi Benjamini muusikali lavastus Estonia teatris oli üks neist.
Õhustik, mis tekkis etenduse ajal, oli tulvil soojust, ühtekuuluvustunnet, osadust. See liitis kontserti nautinud kohalikke juudi soost külastajaid, kristlasi ja kõiki teisi. Huviga jälgisid kontserti ka Siiri ja Mihkel Oviir.
Publik oli vaimustuses. Paljud inimesed, teiste seas ka kontserti jälginud muusikud kasutasid etenduse lõppedes sõnu vapustav. Vapustav muusika, vapustavad osatäitjad, vapustav sõnum. Vapustav soojus, mis kandus lavalt saali, ja vastupidi.
Iisraeli-Eesti ühine kontsert õnnestus täielikult. Ja kinnitas: Iisrael ei ole üksi ei sõjas, ei elus, ei muusikas.

admin Lühisõnumid

Comments are closed.