Home > Tunnistused > Reis Iisraeli, kevad 2005

Reis Iisraeli, kevad 2005

mai 1st, 2005

Maarja Virves

Selja taha on jäänud kümnepäevane reis Iisraeli, riiki, millest olin küll palju kuulnud, kuid seal viibides taipasin, et tean sellest maast väga vähe.
Kuna reis Iisraeli toimus ümberistumisega Prahas, tekkis meil võimalus põgusalt ka Praha vanalinnaga tutvumiseks. Nii saime ühtlasi ka juba enne sihtkohta jõudmist reisikaaslastega tuttavaks ning üheskoos metroos "taskuvarastetakistusest" läbi murdes meeskonna­vaimu kasvatada. Kuigi reisijaid oli vanuses 19 kuni 75 ja kõikvõimalikest eluvaldkondadest, võin kindlalt väita, et saime üksteisega suurepäraselt läbi ning nalja sai pidevalt. Kõik olid alati sõbralikud, positiivsed ja abivalmid.
Enne Iisraeli jõudmist teadsin vaid, et Iisrael on seotud Piibliga ning see on Püha Maa. Nagu paljud teised arvasin ka mina, et lisaks sellele on Iisrael Lähis-Ida riikidele kohaselt räpane, lärmakas ja rahutu. Meediast kuuldud ja nähtud terrori- ja sõjauudised olid varjanud positiivsed küljed, mida peagi avastada võisin.
Hommikul vara Tel-Avivi jõudes oli meil vastas alati abivalmis bussijuht ning teadmisi ja infot tulvil giid, kes viisid meid paljudesse paikadesse üle Iisraeli. Me külastasime mitmeid loodusparke; võtsime osa sabati õhtusöömaajast; tutvusime erinevate ajalooliste paikade ja arheoloogiliste väljakaevamistega; ronisime Masada tippu; ulpisime Surnumeres; korraldasime võrratult kaunites paikades nagu Mäejutluse mägi või Hauaaed, meeldejäävaid missasid, millel oli teatud eriline aura; päevitasime Sahne jõe ääres; seilasime päikeseloojangul Galilea järvel ning nautisime kaunist vaadet Tiberia linnale; käisime Jeruusalemma pühades paikades ja nii edasi ja nii edasi…
Reisil sain aru, miks Jumal just Iisraeli oma rahvale lubas – see pisike, Eesti pindalast väiksem maa on väga mitmekesine ning rikkalik, nii maastiku kui taimede ning tänapäeval ka kultuuride poolest. Iisrael on maa, kus on peaaegu kõike.
Arvamusest, et Iisrael on lärmakas ja räpane, pidin ma loobuma, näiteks Jeruusalemm on vägagi puhas ja kaasaegne linn (seda vähemalt juutide linnaosas). Vaatamata poliitilistele rahutustele oli kõikjal tunda mingisugust üldist rahu, mis reisilisteltl igasuguse ajataju varastas ning mõni­kord kellegi, suu ammuli, midagi imetlema jättis. Kuigi me käisime nii paljudes paikades ning tihti oli vaja kiirustada, et igale poole jõuaks, aitas just see rahu mul sellest kõigest mitte ära tüdineda.
Kui tagasi mõelda, võin olla kindel, et kogesin sellel reisil vaid positiivset, alates reisikaaslastest ja lõpetades Iisraeli kui riigi ja maa endaga. Raske on sõnadega seal nähtut ja valitsenud õhkkonda edasi anda – seda mõistab vaid kõike ise kogedes.